Za pośrednictwem powiatowego geoportalu istnieje możliwość:
1) złożenia wniosku o wypis i/lub wyrys oraz mapę ewidencyjną lub zasadniczą, ale też inne materiały geodezyjne,
2) otrzymania Dokumentu Obliczenia Opłaty (DOO), z której wynika koszt zamówionych materiałów,
3) opłacenia DOO,
4) pobrania materiałów, które zostały zamówione w wersji cyfrowej.
Portal i moduł do zakupu danych
jest responsywny, to znaczy, że zakupu można dokonać również
przy użyciu smartfona.
System ten działa również poza godzinami pracy urzędu, w tym w weekendy i święta.
Filmy z instrukcją zakładania konta, zakupu danych i innych aspektów działania portalu dostępne są TUTAJ.
Aby to zrobić, należy na stronie https://monki.geoportal2.pl/ wybrać błękitny przycisk opisany
‘Zakup mapy, wyrysu, wypisu i wnioski na naradę koordynacyjną’,
założyć konto na portalu i przejść do zakupów.
Zakup materiałów jest maksymalnie uproszczony.
Zamówienie, opłata i pobranie np. mapy zasadniczej może zająć ledwie kilka minut.
Gdyby jednak chcieli Państwo poznać zasady działania tego rodzaju zakupów przed pierwszym użyciem, zapraszamy do zapoznania się z podstawowymi informacjami o tej metodzie załatwienia sprawy w urzędzie.
Mamy nadzieję, że pozwoli to odpowiedzieć na wiele ewentualnych, późniejszych pytań.
1.Ze względu na
zakres materiałów geodezyjnych możliwych do kupienia w portalu podzielono je na dwie grupy:
a) materiały nie zawierając danych osobowych, których zakupu może dokonać każdy, jak np. kopia mapy zasadniczej, lub ewidencyjnej. Mapy możemy zakupić w postaci plików z warstwami (dfx, GeoTiff, lub w postaci PDF-a).
Dla części obszaru gmin: Goniądz, Trzcianne i Krypno mapę zasadniczą można zamówić tylko w postaci papierowej. Są to obszary, gdzie na mapie powiatu w portalu nie wyświetla się komplet granic działek w danym obrębie!
b) materiały zawierające dane osobowe (informacje o właścicielu działki) i dostęp do nich jest ściśle regulowany prawnie. Dane tego rodzaju może kupić (w pewnym uproszczeniu) właściciel działki lub inna osoba, jeśli wykaże tzw. interes prawny. Do danych tego rodzaju należy wypis z rejestru gruntów.
Ten podstawowy podział powoduje kilka różnic podczas procedury zakupów.
Na pewno jednak,
aby dokonać zakupu należy założyć konto na portalu. Aby to zrobić na wskazanej stronie należy kliknąć przycisk ‘
Załóż konto’ zapoznać się z informacjami na stronie i wpisać niezbędne informacje. Należy podawać prawdziwe informacje czy to osoby fizycznej, czy też firmy/instytucji/osoby prawnej!
Po uzupełnieniu wszystkich danych i kliknięciu ‘załóż konto’ system wysyła na wskazany podczas zakładania konta adres e-mail wiadomość. Należy ją odczytać i kliknąć podany w niej link. Dopiero ta czynność aktywuje konto.
Teraz możemy, wpisując podane podczas zakładania konta login i hasło, zalogować się do portalu.
Wygląda to więc identycznie jak przy zakładaniu konta w np. portalach aukcyjnych.
2. Tak
założone konto pozwala na zakup
jedynie materiałów nie zawierających danych osobowych. Aby kupić materiały
zawierające dane osobowe, np. wypis z rejestru gruntów, należy
autoryzować konto, czyli uwierzytelnić prawdziwość podanych podczas zakładania konta danych osobowych/firmowych/instytucji.
Aby to zrobić, należy:
- przyjść do Starostwa Powiatowego w Mońkach z dokumentem tożsamości (lub w przypadku firm/instytucji dokumentami potwierdzającymi dane podane przy zakładaniu konta), aby pracownicy Wydziału Geodezji dokonali uwierzytelnienia konta,
-lub też kliknąć przycisk ‘Wyświetl/zmień dane’ i dokonać pełnej autoryzacji.
Dokonać tego możemy za pośrednictwem
Profilu Zaufanego. Tu należy jednak przypomnieć, że nawet jeśli ktoś nie posiada Profilu Zaufanego,
możliwe jest potwierdzenie tożsamości za pośrednictwem logowania się do banku. W tej chwili umożliwia to tylko kilka największych polskich banków.
Jako, że jest to usługa zewnętrzna, nie mamy wpływu na listę banków. Nie trzeba się jednak obawiać, że urząd w jakiś sposób uzyska dostęp do Państwa konta bankowego. System potwierdzi jedynie tożsamość, bez logowania się do konta bankowego i dokona pełnej autoryzacji danych osobowych. Wszystko to dzieje się automatycznie.
Jest to mechanizm działania identyczny, jak ten działają w platformie ePUAP (elektroniczna platforma usług administracji publicznej).
3. Sam
zakup danych jest maksymalnie uproszczony. System wymusza uzupełnienie niezbędnych danych, podpowiadając ‘w locie’ cenę za aktualnie wybrany zakres materiałów. Nie ma możliwości przejścia do następnego etapu zamówienia (płatności) w przypadku źle wybranych danych.
Nie musimy znać numeru działki jeśli znamy jej lokalizację. System bowiem, w połączeniu z mapą powiatu, sam uzupełni numer działki wskazanej na mapie.
Można wskazać wiele działek.
Dla części obszarów gmin: Goniądz, Trzcianne i Krypno Starostwo Powiatowe w Mońkach nie posiada granic działek w postaci cyfrowej, lecz jedynie numery działek. Należy więc wskazać numer działki.
Obecnie też nie dla całego powiatu posiadamy granice działek w postaci cyfrowej (co widać po włączeinu warstwy 'działki' na mapie powiatu) i dla tych obszarów kupno mapy zasadniczej cyfrowej jest na ten moment niemożliwe. Zalecamy w takich przyadkach zakup mapy przez Internet, ze wskazaniem obszaru, lecz w wersji papierowej. Przyjmiemy wtedy wniosek i jego płatność przez portal, a samą mapę prześlemy (lub będzie do odbioru) w wersji tradycyjnej.
W przypadku map system pozwala na wybranie zakresu, który nas interesuje (albo umożliwiając wskazanie konkretnego obszaru, albo wskazując wirtualną kartkę do akceptacji – zależnie od tego w jakim formacie dane zamawiamy).
Zwraca się uwagę, że w przypadku zakupu mapy zasadniczej, która posłużyć ma do np. wymiany dachu, lub innych
prac, działka/budynek, którego to dotyczy, musi być w centrum ‘kartki’ i musi mieć odrobinę większy obszar, niż sama działka/budynek, tak aby uwzględniała lokalizacją najbliższej drogi publicznej, czy sąsiednich zabudowań.
Na tym etapie osoba składająca wniosek musi zdecydować, czy zamawiamy materiały w postaci papierowej, czy cyfrowej.
- Materiały w postaci cyfrowej będą do pobrania w portalu. Będą podpisane cyfrowo, lub będą zawierały specjalny ciąg znaków i adres strony internetowej umożliwiające ich jednoznaczną identyfikację.
- Materiały w postaci papierowej mogą być do odbioru w urzędzie, lub też możemy je do Państwa wysłać. Możliwe jest doliczenie opłaty za wysyłkę. Opłatę tą system uwzględnia w cenie materiałów.
4. W przypadku zamówienia materiałów nie zawierających danych osobowych
system sam naliczy opłatę za dane oraz umożliwia jej opłacenie za pośrednictwem usług PayU lub PayByNet (są to te same usługi płatnicze, co w największych portalach aukcyjnych, czy sprzedażowych w Polsce).
Do ceny materiałów zostanie doliczona opłata (na poziomie kilkunastu groszy) za obsługę płatności. Nie mamy jednak wypływu na wysokość tych dodatkowych opłat i nie wpływają one na konto Starostwa.
Istnieje oczywiście możliwość płatności w inny sposób, lecz materiały zostaną wysłane lub udostępnione po otrzymaniu przez Wydział Geodezji potwierdzenia opłaty.
W przypadku więc zakupu materiałów nie zawierających danych osobowych, np. mapy zasadniczej
i płatności poprzez portal, dane będą dostępne natychmiast. Nawet poza godzinami pracy urzędu!
5. Po dokonaniu opłaty:
- materiały cyfrowe nie zawierające danych osobowych zostaną udostępnione automatycznie,
- materiały cyfrowe zawierające dane osobowe zostaną udostępnione przez pracowników Wydziału Geodezji po ich przygotowaniu oraz cyfrowym podpisaniu i będą dostępne do pobrania w portalu,
- materiały w formie tradycyjnej zostaną wysłane pocztą, lub będą czekały na odbiór w Starostwie (zależnie od tego co wskazano w zamówieniu).